Nelson Mandela pilaar

Leerlingen van de Nelson Mandela School in Rotterdam-Zuid en kunstenaar Hans Citroen hebben samen een kunstwerk gemaakt. Het gaat om een afbeelding van Nelson Mandela.

"Nelson Mandela was een vrijheidsstrijder", vertelt een trotse scholier. "Ik woon hier recht tegenover. Toch mooi dat ik hier elke keer weer langsloop als ik ga naar school ga."

De leerlingen hebben de pilaar samen met Citroen ontworpen. Daar ging een aantal pittige lessen op school aan vooraf. "De leerlingen hebben allemaal een blaadje ingekleurd", legt de kunstenaar uit. "Vervolgens hebben we de papieren met elkaar verbonden. Zo ontstond het ontwerp dat we op de muur schilderen."

"We hebben allemaal een eigen stukje op de muur geverfd", vertelt een andere scholier. "Ik ga daar straks per onderdeel de namen van de scholieren bijschrijven", zegt Citroen.

Naast de scholieren en Citroen zijn ook internationale graffitiartiesten gestrikt om de pilaren tussen de metrostations Rijnhaven en Maashaven op te fleuren. Zaterdag moeten alle kunstwerken klaar zijn.

Artikel: Rijnmond, vrijdag 8 juni