In groep 1 en 2 maken wij gebruik van thema's aangevud met lessen uit de mappen van het CPS; gecijferdheid en fonemisch bewustzijn.
In groep 3 staat het technisch lezen centraal. Hiervoor gebruiken wij de methode Veilig Leren Lezen Kim-versie.
Technisch lezen ontwikkelt zich heel individueel. Het ene kind beheerst het al eind groep 4, terwijl het andere kind tot eind groep 6 nodig heeft om het lezen volledig onder de knie te krijgen. Ook gaan we vanaf groep 4 geleidelijk aan meer aandacht besteden aan het begrijpend lezen. Hiervoor gebruik wij de methode NieuwsbegripXL. De leerlingen krijgen wekelijks begrijpend leeslessen en een filmpje aan de hand van de actualiteit. Daarnaast kunnen zij thuis, met een eigen inlogcode, verder oefenen en aan de slag met begrijpend lezen.
Rekenen
Op de Nelson Mandela werken wij met de methode Wereld in Getallen 5. Deze methode biedt de mogelijkheid om in drie niveaus te differentiëren, waarbij de lesopbouw elke dag hetzelfde is en er veel aandacht is voor oefenen en automatiseren. Dit biedt kinderen veel houvast. Het werken met een weektaak leert de kinderen werk te plannen en vergroot de zelfstandigheid. Een vaardigheid waarvan ze hun leven lang profijt zullen hebben.
Taal, spelling en begrijpend lezen
Voor taal, spelling en begrijpend lezen onderwijs maken wij gebruik van Staal 2. Deze methode biedt naast een leerlijn voor taal en spelling, ook een leerlijn voor de ontwikkeling van woordenschat onderwijs. Net als bij onze rekenmethode biedt ook Taalactief 4 de mogelijkheid om op drie niveaus te differentiëren, waardoor zowel de taalbegaafde als de taalzwakke(re) leerlingen voldoende ondersteuning krijgen op hun niveau.
Voor woordenschatonderwijs gebruiken wij naast de methode Taalactief4 ook ‘Met Woorden in de Weer‘. Dit is geen methode, maar een aanpak gericht op de verbetering van leerkrachtvaardigheden op het gebied van woordenschatonderwijs.
In groep 3 staat het technisch lezen centraal. Hiervoor gebruiken wij de methode Veilig Leren Lezen Kim-versie.
Technisch lezen ontwikkelt zich heel individueel. Het ene kind beheerst het al eind groep 4, terwijl het andere kind tot eind groep 6 nodig heeft om het lezen volledig onder de knie te krijgen. Ook gaan we vanaf groep 4 geleidelijk aan meer aandacht besteden aan het begrijpend lezen. Hiervoor gebruik wij de methode NieuwsbegripXL. De leerlingen krijgen wekelijks begrijpend leeslessen en een filmpje aan de hand van de actualiteit. Daarnaast kunnen zij thuis, met een eigen inlogcode, verder oefenen en aan de slag met begrijpend lezen.
Zaakvakken
Wij werken voor de zaakvakken met de methode van Argus Clou: Natuur en Techniek, Aardrijkskunde en Geschiedenis.
Daarnaast staat de school in de Childeren zone, wat inhoudt dat de kinderen 10 uur les hebben per week extra hebben, zie hiervoor Dagprogrammering